Nagyon gyakran felmerül emberekben, hogy kitalálnak valamit, ami (egyébként lehet, hogy tényleg) hasznos, baromi jó lehet a piacnak, úgyhogy meggyőződésük, hogy azt majd veszik, mint a cukrot. Példaként ilyenkor az iPhone-t, vagy más hasonló termékeket szoktak felhozni. Merthogy a felhasználól nem tudták, hogy okostelefonra van szükségük, de aztán valaki (Steve Jobs) kitalálta hogy igen és az emberek elhitték és venni kezdték.

A valóság azonban nem ez!

Sőt, épp az ellenkezője szokott igaz lenni. Ha nincs még egy termék a piacon, akkor az többnyire azért van, mert nem kell. Nincs rá igény. Előfordul, hogy észreveszünk piaci réseket. Lehet újdonságokat és újításokat kitalálni, ami nagyszerű. Ezek azonban az esetek többségében meglévő igények finomított változatai. Az iPhone sem egy új termék volt, sőt, nem is volt az első a piacán. Teljesen másért sikeres.

Méghozzá két tényező miatt!

Az egyik, hogy az Apple azért tud új termékeket (amikről mindenki azt mondja, hogy a célpiac nem tudta, hogy neki az kell), baromi gyorsan piacra vinni, mert előtte csinál piackutatást!!! Méghozzá orrba-szájba. És pontosan tudták, hogy olyan terméket fejlesztenek ki, amelyre tényleges, már létező igény van. Az iPhone esetében volt már mobiltelefon, volt már üzleti okostelefon (Blackberry), volt már írható telefon (csak stilus-szal), volt már luxustelefon (Vertu) és volt már divattelefon (a Nokia banántelefonja). Ők csak összerakták egy dizájnos kütyübe ezeket. Az Apple nem forradalmat csinál, csak figyel! Megnézi, hogy mire bukik a nép és azt adja nekik. Nem fordítva. Nem egy teljesen új, semmiből jött ötletet adnak el, hanem újracsomagolják a már meglévő ötleteket.

A másik tényező azonban még érdekesebb!

Az Apple az iPhone piacra dobásakor már egy ismert cég volt egy elképesztően lojális és hű követőbázissal, akik jegyet vettek azért, hogy megnézhessék az Apple új termékeinek bemutatóját. Sőt, a világ minden országában címoldalon számolnak be a cég minden újításáról, bloggerek és technikai rovatok milliói írnak róluk havonta.

Ez az, ami a legtöbb cégeknek nem áll rendelkezésére: óriási méretű ingyenreklám!

Érdemes terméket fejleszteni és bátorítom is erre az ügyfeleinket. De ne ölj bele milliókat, amíg nem tesztelted az ötlet sikerességét. Méghozzá a lehető legkorábban, a legkisebb költség nélkül. Rajzold le egy papírlapra, játssz játékot, csinálj belőle prototípust, beszélgess a célközönséggel, stb. Tesztelj-tesztelj-tesztelj. Ne attól félj, hogy az ötleted ellopják, hanem hogy tévedsz és egy rakás pénzt beleölsz. Utóbbi sokkal valószínűbb.

A céged valószínűleg nem az Apple, nem lesz több milliárd értékű ingyenreklámja minden ötletednek és ne gondold, hogy csak azért, mert a Te ötleted, tuti működni fog. Hidd el, tapasztalatból mondom. Nekem is volt ötletem, amire elment néhány millió. Tapasztalatnak jó volt… ne kövesd el a hibámat.